Rabu, 20 Juli 2011

Syair Abu Nawas -- Al 'itiraaf

itiraf0.gif
(Al-I’tiraaf)
 Sebuah Pengakuan


itiraf1.gif
Ilaahii lastu lil firdausi ahlaan wa laa aqwaa ‘alaa naaril jahiimi
Tuhanku… aku tidak layak memasuki syurga Firdaus
Dan aku pun tak mampu menahan siksa api Neraka

 
itiraf2.gif
Fa hablii taubatan waghfir zunuubii fa innaka ghaafirudzdzambil ‘azhiimi
Terimalah taubatku dan ampunilah dosa-dosaku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar


itiraf3.gif
Dzunuubii mitslu a’daadir rimaali fa hablii taubatan yaa dzaaljalaali
 Dosa-dosaku amatlah banyak bagai butiran pasir
Terimalah taubatku, wahai Yang Maha Agung



itiraf4.gif
Wa ‘umrii naaqishun fii kulli yaumi wa dzambii zaa-idun kaifah timaali
Umurku berkurang setiap hari, sedang dosa-dosaku terus bertambah
Bagaimana aku sanggup menanggungnya?


itiraf5.gif
Ilaahii ‘abdukal ‘aashii ataaka muqirran bidzdzunuubi wa qad da’aaka
Tuhanku… hamba-Mu yg durhaka ini datang bersimpuh menghadap-Mu
Mengakui dosa-dosa dan menyeru memohon kepada-Mu


itiraf6.gif
Fa in taghfir fa anta lidzaaka ahlun wa in tathrud faman narjuu siwaaka
 Bila Kau mengampuni, Engkaulah Sang Pemilik Ampunan
Bila Kau campakkan aku, kepada siapa aku mesti berharap selain dari-Mu


Illustrasi Gambar Abu Nawas
Sebuah syair yang sangat menyentuh dari seorang Pujangga bernama Al Hasan bin Hani al-Hakami, dan kita lebih mengenalnya sebagai Abu Nawas. Abu Nawas yang lebih dikenali dengan 'kelicikan' dan kepandaian nya adalah juga seorang yang alim dan wara'

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar